maandag 22 augustus 2016

SAAB J-29 'TUNNAN'

Een tijdje geen DraftSight, geen papier en drie maanden niet autorijden omdat de medische keuring voor het verlengen van het rijbewijs uitgesteld werd totdat de griepaanval over en de medicijnen uitgewerkt waren. Kosten € 400 +...

In die tussentijd mezelf vermaakt met het maken van een (veel te grote) website over mijn favoriete spelletje Settlers 10th Anniversary.

Vraag niet wanneer en ook niet hoe, maar ineens komt er een prachtige foto voorbij van de vliegende 'Ton' van Saab uit de vijftiger jaren.



Verkocht.

Op zoek naar de maten is de eerste hit altijd Wikipedia. En daarmee begon meteen al de eerste misser want de spanwijdte van de Tunnan is groter dan zijn lengte. De 10.23 die Wiki vermeldt is denk ik wel goed want de 10.13 m die zo hier en daar op het internet wordt genoemd is in strijd met de verhouding die uit de vele maatschetsen kwam rollen. 
Toch heb ik Saab in Lynköping gemaild en als die terug zijn van vakantie hoop ik daarop een reactie te krijgen.


de juiste verhouding


25 augustus, net op tijd om de title-blocks niette hoeven aanpassen. (lol)
Morgen ook weer fraai weer en hopelijk niet zo tropisch heet (en vochtig!) om
lekker op het balkon aan het snij- en plakwerk te beginnen. 
Zal me benieuwen of 't deze keer onder de 30 aanpassingen en correcties blijft.

ja ik weet het, de wielkastkleppen ontbreken nog
En daar is dan het eerste foutje. Tje ??  Welzekers niet want met een beetje boerenverstand is het een heel logische misser. Toch kostte me het een paar nachtjes slapen  - meestal komen (kwamen) de oplossingen 's ochtends om een uur of zes.
Eerst het probleem:
drukken, wrikken en proberen de zaak met Bison Tix te forceren
Dan het denkwerk:
Even terug naar mijn programma'tje dat in principe uitgaat van een netwerk van vierhoekjes tussen zo'n 50 punten op de omtrek van de spanten die weers-zijden het rompdeel de zaak in vorm moeten brengen. Dat idee ziet er  zo uit.
Links 'het idee van de vierhoekjes' en rechts daarvan één vierhoekje met daar doorheen een stukje
tekst uit het DXF-bestand van de twee spanten. Die tekst geeft de coördinaten weer van één van de punten.
In het ABCD-schetsje zijn alle vier punten bekend, dus ook de lengtes AB, AC, AB en BD.
De hoeken α en β zijn dan te berekenen met de cosinusregel en de richting t.o.v. de lijn AB in het
platte vlak ook. Daaruit rollen de platte vlak coördinaten van C voor de DraftSight scriptfile.
En daarmee is het tekenen van de uitslag het bekende  fluitje . . .
Tenminste als je je hersens niet gebruikt. Als je geen rekening houdt met cruciale knikpunten in de boogvorm want dan gaat de vierhoek daar niet overheen en krijgt dus een foute richting, die zich doorzet over de rest van de vierhoeken.
In het geval van scherpe knikpunten moet de 'boog' weerszijden ervan worden verdeeld en niet de hele spant ineens.
in dit geval zijn spanten 8 en 9 in drie sets punten verdeeld:
rode, witte en blauwe punten op iedere spant evenveel en op iedere
knik hetzelfde punt gerekend vanaf het begin of eind.
Het gevolg viel tegen. 'Maar' 0.2mm aan beide kanten geeft toch een halve millimeter op het geheel. M.a.w. als ik één kant precies op het spant plak ben ik op het andere spant 0.4mm kwijt.  Bedoel maar.



Met weer 31 aantekeningen is de zaak toch op z'n drie pootjes terecht gekomen.


Die aantekeningen nog 'even' verwerken, de pdf's printen, samenvoegen in één
pdf, uploaden naar mijn site, de index.html aanpassen met gebruik van Davide Lorenzi's HEXAGORA, een website-builder waarvan de basic versie gratis is te downloaden en te gebruiken. 
Als dat is gebeurd kunnen enthousiaste papierbouwers het model 'gewoon' 

Echter, op dat moment zat er nog steeds, of beter alweer, een fout in de tekening. Dat werd duidelijk uit de volgende mail die Leen Lems (al bekend uit verschillende plekken op deze blog) vanochtend in de mailbox liet vallen:

De blunder was een gevolg van 'effe vlug'. De lengte van de eerste rompsectie klopte, als één van de 31 missers,  niet met de omtrek van spant 1. Dus 'even' aanpassen. Dat ging goed, tot op onderstaand moment:
Dit stukje uit de basistekening laat zien dat de bovenste ring klaar was om naar de DraftSight Sheet nr. 2 te worden gebracht, maar toen dat zou gebeuren is er kennelijk iets (....) misgegaan. Alleen als je dan Sheet 2 opent dan zie je de bovenste ring niet omdat ie domweg buiten het kader van Sheet 2 valt.
Tja en dan is een PDF gauw gemaakt. 
Leen, bedankt man !

Op de 1 : 50 schaal van mijn 'Tunnan' kwam ik zo links en rechts al heel wat priegelwerk tegen, maar bij het zien van de foto's die Leen me de dag na ontvangst van zijn 'gelestreep' mail toestuurde begreep ik wat écht priegelwerk inhoudt ! 1:100. 

Jawel, één op honderd !

graag gedaan Leen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten