woensdag 28 november 2018

Serge



Ergens halverwege 2010 surfend liep ik aan tegen de fraaie+ Whirlwind van Serge. 
  


Via zijn webpage stuurde ik hem een mail met mijn waardering voor zo'n gaaf stuk acrylwerk. 
Vanaf dat moment hadden Serge en ik regelmatig mailcontact.  
Behalve schilderen en tekenen, wat zijn boterham en mijn zo-nu-en-dan-hobby was, bleken wij, beiden aerofiel zijnde, schaalmodellen te tekenen en te bouwen.

Ik, op mijn gemak, m.b.v. digitale techniek en hij, als kunstacademicus, uit de vrije hand.

Met diezelfde vrije hand wisselde hij van gedachten over de aanpak van lastige stukjes 3d die je als papiermodeleur plat moet denken te krijgen.


zijn visie op het inspectievenster van de Douglas DB8A-3N




Eén van zijn canopy-ideeën of 'what about the struts' en, niet te vergeten, de floaters van Donier D0-24K of Catalina.


op 18 april '13 mailde hij

Ps, 
Nog eens het CADverhaal geprobeerd, maar dat is" paar'len voor de zwijnen" 


Jammer, ik had hem graag, net als veel andere bouwplatenisten, aan het CAD gezien.
En niet alleen voor zijn modelletjes maar zeker ook voor zijn schilderwerk want, en dat weten waarschijnlijk maar weinigen, zijn vliegtuigen zijn zijn vliegtuigen en geen nageschilderde foto's...


al die verhoudingen; niet met CAD, maar uit de (vrije...) hand - petje af

Aansluitend op deze tekening legde hij me zijn perspectieftheorie uit en ik heb nog eventjes gespeeld met de gedachte er een programma'tje voor te schrijven.
Maar toen was ik druk bezig met het uitslagenprogramma en na het onderstaande enkele keren doogelezen te hebben leek het me een (te) hels karwei. 
Net als dat handmatig tekenen trouwens...

... legde zijn perspectief theorie uit ...

Zo dus :
en net als je dan denkt "o, da ken ik ook" dan komt de volgende mail binnen...

wat dan ongeveer zo moet zijn verder gegaan denk ik
Serge mailde de achtergrond en enkele weken later de PBY-5A er boven.

Jawel, een bevlogen, hij vloog trouwens zelf ook, luchtvaartschilder !
Tekenen kon hij ook wel een beetje...



of in kleur bijvoorbeeld 



Maar goed, even terug naar zijn hobby (voor zover hij acryl beschouwde als broodwinning) cardboard modeling.




en laat ik zijn tips, zoals bijv. ijzergaren en secondelijm, niet vergeten:


en zijn modellen waarvan ik er helaas maar enkele kan laten zien omdat deze als illustratie bij modelbouw onderwerpen ter sprake kwamen...









Begin 2014 werd bij Serge slokdarmkanker geconstateerd waarvoor hij regelmatig in het AMC werd behandeld. Hier vlakbij.
Bij iedere mail die hij daarover stuurde bedacht ik er best eens te kunnen aanwippen. 
Het is er stomgenoeg nooit van gekomen.
In februari schreef Serge in één van zijn laatste mails 'the bastard ....' 

De allerlaatste kwam van zijn vrouw:


=================================================























Geen opmerkingen:

Een reactie posten